Självförtroende

Självkänslan är upplevelsen av sig själv och sitt eget värde. Självkänsla är hur bra vi känner oss själva och hur vi upplever det vi vet om oss själva. Självkänslan är på sätt och vis kärnan i vårt psykiska jag och oftast rätt bestående. En god självkänsla skyddar oss från att tvivla på vårt värde som människa i de situationer vi saknar vårt självförtroende.

Självförtroendet handlar om att vad vi kan och hur vi förhåller oss till det vi kan. Det vi är duktiga på - och upplevelsen av att verkligen tro och ha förtroende för att vi ÄR duktiga på det. Självförtroendet varierar beroende på situation och krav.

  • Galaterbrevet 1:10 "Som ni förstår så säger jag inte det här för att hålla mig väl med människor, utan för att bli godkänd av Gud. Jag struntar i vad människor tänker, för om jag fortfarande försökte hålla mig väl med människor skulle jag inte kunna tjäna Kristus."

Gud vill att vi ska älska oss själva och vara nöjda med det vi har! Han har lagt ner tid på att skapa oss som vi är och han har lagt ner olika gåvor i alla personer. Det spelar ingen roll om du tror på Gud eller inte(vilket du dock självklart borde;)), du måste älska dig själv och veta att du duger för att må bra!

Det handlar om att utmana sig själv, göra saker man egentligen inte vågar. Man måste verkligen pusha sig själv! Annars kommer man ingenstans i sin utveckling. Jag har funnit mycket av min säkerhet i Gud, jag vet att vad än andra tycker om mig så kommer han alltid att älska mig.
Våga utmana dig själv! Du kommer märka stor förändring när du väl försöker! Och visst, man kan göra bort sig några gånger på kuppen, men whatever, lite får man väl bjuda på!
DU ÄR FANTASTISK OCH LIKA BETYDELSEFULL SOM ALLA ANDRA!


Det här behöver ni inte läsa, det är lite bakgrundsfakta om mig.
Mitt liv innan jag mötte Jesus: Jag var blyg, sjukt blyg. Typ den blygaste du kan tänka dig. Jag var osäker och lite fjortis, som alla är någon gång. Jag började umgås i fel kretsar för att på något sätt bli populär. Det varade som tur var inte särskilt länge.
Sommaren 2007, året jag skulle fylla 15, så mötte jag Jesus. Det var det häftigaste i mitt liv och det är en obeskrivlig upplevelse som jag inte kommer gå in på nu.
Efter det förändrades jag. Jag övertygades om att Gud finns och jag insåg hur mycket han älskar mig. Jag bad om bättre självförtroende och Gud utmanade mig. Det tog ett tag, men till slut hade jag ganska mycket att stå på.
Jag utvecklas fortfarande och är kanske inte världens självsäkraste människa än, men jag vet att Gud älskar mig och att mitt liv har ett syfte. Jag arbetar med mig själv varje dag för att bli mer självsäker.
Bloggen är ett sätt att motarbeta osäkerhet för mig. Jag skriver om saker som annars kan vara lite obekväma. Att gå till skolan utan smink är också ett sätt. Så kör hårt, lycka till!