Om att hata hat och älska kärlek

Heej på er! Jag är ledsen att jag har varit så dålig på att uppdatera den senaste tiden, men det händer så mycket i mitt liv just nu. Och bloggen får inte bli något jag måste göra, det är när jag har tid över som jag sätter mig här. Men jag måste medge att jag saknar att skriva till er!
  • Lukasevangeliet 6:27-31 Men till er som vill lyssna säger jag: Älska era fiender. Gör gott mot dem som hatar er. Be att Gud ska ge allt gott till dem som förbannar er, och be att han ska hjälpa dem som hånar er.
    Slår någon dig på den ena kinden, så vänd också fram den andra! Vill någon ta ditt ytterplagg, så låt honom få skjortan också. Ge till alla som ber dig, och om någon tar det som är ditt, så kräv det inte tillbaka. Behandla andra så som ni vill att de ska behandla er.
Varför ska man älska dem som hatar en?! Det är väl idiotiskt? Eller är det verkligen det?
När man talar om att älska i det här sammanhanget så är det inte känslan kärlek man pratar om, det är valet att älska. Man väljer att älska istället för att hata. Och nej, det är inte enkelt. Om en person gör något skittaskigt mot en så är det klart att man ibland bara har lust att sätta en knytnäve i ansiktet på den. Det är naturligt! Men här uppmanar oss Jesus att göra något onaturligt, att älska när vi egentligen vill hata. Varför?
Svaret är; att hat leder till mer hat, och mer hat leder till olycka, oftast både för den som hatar och den som blir hatad. Motsatsen till hat är kärlek. Och kärlek leder till mer kärlek, som i sin tur leder till lycka, oftast både för den som älskar och den som blir älskad. Vilket låter bäst?

Tro det eller ej, men det finns människor som har betett sig illa även mot mig. Mer eller mindre. Då har jag haft valet att antingen bete mig som ett svin tillbaka eller att göra det motsatta. En grej som har fungerat HUUUR BRA SOM HELST är att faktiskt be för personen som beter sig illa. Be att Gud ska ta hand om honom eller henne och älska denne. Jag brukar också be Gud om hjälp, att han ska hjälpa mig att visa kärlek mot den personen. Det kan vara skitsvårt att göra det här, för man vill ju egentligen att allt ska skita sig för den personen. Men testa så lovar jag att du kommer se en förändring i personens attityd!

Nu är det så att det kommer alltid att finnas personer som kommer göra en illa. Det är inget vi kan undvika. Men när det händer så har vi ett val. Att göra dem illa tillbaka, eller att älska dem! Att välja att älska dem är det svåra valet, men jag lovar att det är värt det! Give it a try!

*Kära Gud
Min pappa säger att det bästa
som finns är att vara barn.
Du måste säga till honom
att det är inte alls roligt om
man aldrig får stanna
uppe och se på nåt
Johan*