Optimist javisst!

  • "En undersökning från Yale University visar att folk med en positiv livsattityd lever 7,4 år längre än pessimisterna."

Helt ärligt så är jag en rätt så negativ människa. Jag gillar att klaga över allt som är dåligt. Jag bestämde mig förut för att sluta klaga, men det glömde jag bort rätt så snabbt.. Men nu hittade jag precis den artikel som jag behövde läsa! En artikel där det står att optimister lever 7 år längre än pessimister??! 7 år är rätt så lång tid! Så nu måste jag ju skärpa till mig innan det är för sent hehe. Här kommer lite glada tips från studien, läs det och lev längre!

1 Skriv en glädjedagbok.
Välj tre roliga saker som har hänt under dagen och skriv ner dem varje kväll. När man på söndagen tittar tillbaka på allt bra som hänt under veckan ser man att livet inte är så tokigt ändå. Det är tyvärr mycket vanligare att man fokuserar på allt elände.

2 Styr dina tankar.
Våra tankar påverkar i allra högsta grad vårt immunförsvar. Om man sprejar förkylningsvirus i näsan på sura människor blir de sjuka tre gånger oftare än optimisterna.

3 Skratta mycket.
När du skrattar talar du om för kroppen att den mår bra vilket i sin tur påverkar psyket. Studier har visat att det kan räcka med att stoppa en penna i munnen så att hjärnan tror att du ler.

4
Promenera regelbundet.
Fyrtio minuters promenad i rask takt fyra gånger i veckan är lika effektivt mot enklare depressioner som antidepressiva mediciner. Du bränner stresshormoner och frisätter signalsubstanserna serotonin och dopamin, som verkar antidepressivt i det centrala nervsystemet.

5
Lev efter ett positivt grundrecept.
Sov ordentligt, ät vettigt, motionera och omge dig med ett gäng vänner. Det är samma råd som vilken mormor som helst skulle ge. Men faktum är att vi skulle leva längre och må bättre om vi följde de här råden.

6
Bryt destruktiva mönster.
När du hamnar i negativa tankebanor finns knep att ta till. Som att slå handen i väggen eller ha ett litet gummiband på handleden du snärtar dig med varje gång du börjar älta tråkigheter. Då bryter man de där tankarna och skrattar lite åt sig själv i stället.

7
Ge dig själv KBT.
Försök prata allvar med dig själv när du hamnar i en negativ spiral. Vad skulle du ha sagt till en kompis som kom med sina liknande tankar? Förmodligen saker som att "Du är väl inte ful" och "Du har väl lyckats ganska bra". Ge dig själv samma råd.

8
Skyll inte på generna.
När man skyller på att depression går i släkten får man ett alibi för att inte förändra sig. Men det går som sagt att påverka hela 40 procent av sin livsinställning.

9 Var generös.
Människan är i grunden en givande varelse, och vi blir gladare av att ge än att få.


10 Amandas tips: choklad!
Ät choklad så blir man GLAD!

11 Och mitt eget (det bästa tipset!) tips: BE!
Det ultimata tipset för att inte bara leva 7 år längre, utan för evigt! Det är inte svårare än att ge ditt liv till Gud, att lita på honom och lägga ditt liv i hans händer. Då behöver du aldrig vara rädd för att dö (snarare något att se fram emot;))!

  • Psaltaren 23:5-6 Du dukar för mig ett bord i mina ovänners åsyn. Du smörjer mitt huvud med olja och låter min bägare flöda över. Godhet och nåd skall följa mig i alla mina livsdagar, och jag skall bo i HERRENS hus för evigt.
#1 - - Amanda:

Ät choklad så blir man GLAD!

#2 - - Amanda:

Ät choklad så blir man GLAD!

#3 - - Julia:

Haha true Mandie;) Ska lägga in det tipset också!