Grunden

  • Lukasevangeliet 6:46 Varför kallar ni mig "Herre" när ni ändå inte lyder mig? Den som kommer till mig och hör min undervisning och handlar efter den - vem han liknar det ska jag berätta för er. Han liknar en man som bygger ett hus och gräver så djupt att han kan lägga grunden på ett fast berg. När floden sedan svämmar över och vattnet vräker sig mot huset, står det kvar, eftersom det är byggt på säker grund
    Men den som hör och inte handlar, han liknar en man som bygger ett hus direkt på marken utan att gräva någon grund.Och när floden vräker sig mot huset, faller det genast ihop med ett stort brak.
(Om du inte orkade läsa bibeltexten nu för att den såg för lång ut, så gör det i alla fall. Annars kommer du inte att förstå vad jag skriver om.)

Förstår du?
För här har Jesus nämligen använt sig av en liknelse för att du ska förstå. Han har ansträngt sig och hittat på en liten historia för att det ska bli enklare för oss att förstå vad det egentligen är han snackar om.
Det han egentligen snackar om är inte grunden för ditt hus, utan grunden för ditt LIV. Alla förstår ju att ett hus förr eller senare kommer att braka ihop om det inte har en stadig grund, men hur många tänker på att det faktiskt är samma sak med våra liv? Vad har du för grund i ditt liv, vad bygger du ditt liv på?

Jag bygger mitt liv på Gud. Inte på någon människa (alla människor kommer dö förr eller senare, det inkluderar till och med dina föräldrar), inte på någon pryl (materiella saker håller inte för evigt), inte på mig själv (jag är kanske stark, men jag klarar långt ifrån allt själv), utan Gud. Gud som är det enda eviga och riktigt hållbara. Gud är inte som betong, som kan verka så starkt och bra, men som kan spricka och ta skada av fukt osv, han är inte ens som ett berg som liknelsen beskriver. Berg kan trots allt rubbas. Men det kan inte Gud. Han har alltid varit, han är och han kommer alltid vara just Gud.

Jag kan bli ifråntagen allt, mina vänner och familjer, mitt hem, mina prylar, till och med mitt liv. Men något som aldrig kan tas ifrån mig är min tro. Därför har jag valt Gud som grund till mitt liv. För vad som än händer så vet jag att jag alltid kan vända mig till honom för råd och hjälp. Vad jag än kommer gå igenom så finns han alltid där.

Vi alla kommer att gå igenom tuffa och jobbiga saker i livet, det hör till. Jag vill bara att du ska veta, att när det händer dig så tveka inte att be Gud om hjälp. Det finns inget att förlora på att be och Gud bara väntar på att få höra dig ropa på honom. Det är hans önskan!
#1 - - Bra!!:

#2 - - Linn:

Jag känner precis samma sak! Det är som du skriver; endast Gud kommer finas med mig för alltid.