Addicted

Oxytocin heter det - det enda jag är beroende av.

"
Oxytocin är ett hormon och en signalsubstans som sätter fart i kroppen vid vänlig, fysisk beröring. Det styr en rad livsviktiga funktioner och är därmed avgörande för vår överlevnad, enligt Kerstin Uvnäs Moberg, professor i fysiologi och en av världens främsta experter på oxytocinet och dess effekter.

- Beröring är livsviktig. För de flesta är den så självklar att vi märker vad den gör först om vi blir utan, säger hon.

Oxytocin lindrar smärta, skyndar på läkningen av sår och skador, sänker blodtrycket och halterna av stresshormoner. Vi blir mer lugna, sociala och nyfikna på vår omgivning. Verkningarna är inte bara tillfälliga, utan dröjer sig också kvar en tid. Dessutom ger de mersmak - beröring är beroendeframkallande."

Att mysa är seriöst något av det bästa jag vet, jag kan verkligen gosa hur mycket som helst! Det kan mina vänner och min pojkvän intyga.. Man mår verkligen så himla bra av det.
Därför blev jag verkligen ledsen när jag hittade en hemsida för några dagar sen, där de SÄLJER Oxytocin i pillerform?! Det är ju hemskt! Att folk ens kommer på tanken att sälja sånt! Inte behöver man köpa piller för att få samma känsla som av att bli berörd? Fast tänk de som inte har någon att gosa med..
Experterna rekommenderar att man bör få 7-9 kramar per dag! Men tyvärr så tror jag inte att det är så många av oss som får det.

Så kramas och mys mer gott folk!


Dubbelt gos!