Komplex

  • 1 Petrus brev 3:3-4 Er prydnad skall inte vara något yttre: konstfulla håruppsättningar, påhängda guldsmycken eller fina kläder, utan hjärtats dolda människa med den oförgängliga skönheten hos en mild och stilla ande. Det är mycket dyrbart i Guds ögon.
  • Psalm 139:14 Jag tackar dig för att jag är så underbart skapad. Ja, underbara är dina verk, min själ vet det så väl.

För någon dag sedan så satt jag och surfade runt efter bikini på La Redoute:s hemsida så såg jag den här bilden. Jag satt inte och googlade runt på "skinny models" utan det var på en vanlig klädhemsida. Modellen är ju inte ens smal, hon är mer eller mindre ett benrangel!

 

Igår när jag var på gudstjänst i Ulrikbergskyrkan var temat "Skuld" och pastorn citerade från en tidning "Idag känner vi inte skuld för att vi fuskar med deklarationen, däremot när vi äter tårta". Predikan handlade egentligen om hur begreppet skuld hade förändrats osv. Men just det där citatet fick mig att tänka på världens ideal på kroppen. De är sjuka. Men jag vet, det är svårt att stå emot. Jag kan själv stå i spegeln med jämna mellanrum och hitta små fel på min kropp - "Min näsa är ju lite sned.." eller "Varför kan inte jag få bli brun?". Sådana tankar tror jag vi alla tänker titt som tätt. Framförallt unga tjejer.

 

Det är oerhört viktigt att vara nöjd med sig själv, att stå i spegeln och tycka om det man ser! Det är ett kriterium för att vi ska kunna må bra. Så öva på att ge dig själv komplimanger, och framförallt TA ÅT DIG AV DEM DU FÅR!! Vi är alldeles för dåliga på att ta åt oss komplimanger, vanligt är att man bara skrattar fram ett litet tack och viftar bort det. Vi måste bli bättre på att både ge och ta emot komplimanger. Det behöver vi, man klarar sig inte utan bekräftelse från andra personer, det är superviktigt!

 

Jag har inte alltid haft superbra självförtroende, men ett av de största bidragen till att jag har det idag är att jag faktiskt mer eller mindre har övertalat mig själv att jag är superbra. Jag har intalat mig själv hur många gånger som helst att jag är snygg och att jag är bra på saker så till slut har jag börjat tro på det själv!

Vet att du duger precis som du är, SOM DU ÄR, och inte som du borde vara!

Du är ju helt sjukt bra faktiskt! Love

#1 - - Mirjam:

Tack för de orden! Alltså jag beundrar dej, du e så himla bra som skriver en blogg om livet med Jesus, fortsätt som du gör, Gud e med och hejjar på dej! <3

#2 - - Julia:

Åh tack vad glad jag blir! Alltid roligt att höra att det man gör betyder något;) Kram på dig!