Prayer

  • 1 Thessalonikerbrevet 5:16-18 Var alltid glada, be ständigt, och tacka Gud vad som än händer, för det är vad Gud vil att ni som tror på Jesus Kristus ska göra.

Ikväll följde jag med Frida till kyrkan på bönekväll. Det gick helt enkelt ut på att ta upp olika böneämnen och be för dem. Svårare än så var det inte!

Bönen är det viktigaste vi har, det spelar ingen roll hur många möten vi går på eller hur många läger vi åker på så kommer vi inte närmare Gud förrän vi ber till honom. Det är ju som vilken relation som helst, man kan bara komma en person närmare genom att spendera tid med denne.
Jag känner ofta att jag underskattar bönen. Av någon anledning så glömmer jag alltid bort hur värt förhållande det är mellan tiden man tar för Gud samt resultatet man får av det.

Tre bra anledningar till att be:
  1. På topp
    Jag mår så sjukt mycket bättre av det, jag känner en sån stor frid varje gång jag sätter mig och tar tid för Gud.
  2. "Be så ska du få"
    När man ber för att faktiskt be om något så svarar ju Gud. Hur häftigt som helst att han bryr sig om varenda litet böneämne vi har. Dock svarar han ju inte alltid på det sätt vi förväntat oss, Gud gillar visst att vara oförutsägbar.
  3. Relation
    Vad är väl inte bättre än att få ha en personlig relation med universums skapare? Och att få utveckla den relationen! Jag har utvecklats otroligt mycket som person bara genom att umgås med Gud och få ett större perspektiv.
Så ett hett tips: både till dig som redan är kristen och till dig som kanske aldrig ens testat att be: Ta tid för Gud och ge honom en chans att påverka ditt liv!