Don't you judge me! (Or any one else..)

  • Matteusevangeliet 7:1-2 "Jesus fortsatte: Döm inte andra, så blir ni själva inte dömda, för Gud kommer att behandla er som ni behandlar andra. Den måttsock ni använder då ni dömer andra, den kommer Gud att använda när han dömer er."
I fredags när jag och Daniel förberedde inför ungdomssamlingen så pratade vi om att det är så lätt att döma folk. Och det är så himla kasst att det ska vara så! Jesus själv säger åt oss att inte döma andra! Det är något som jag har svårt med, men jag försöker verkligen jobba på det. För det står att Gud kommer döma mig så som jag har dömt andra, crap.. Som tur är kan vi ju få förlåtelse! Halleluja!
Men det handlar om inställning, vetskapen att ALLA är lika mycket värda! Alltid och oavsett! Och vår uppgift är att älska alla, uteliggaren och alkolisten lika mycket som de snygga och populära. Vilka hängde Jesus med liksom?
 
  • Jakobsbrevet 2:2-4 "Låt mig ta ett exempel: Tänk er att ni är samlade till gudstjänst, och plötsligt kommer det in två män. Den ene har vackra, dyrbara kläder och en guldring på fingret. Den andre är en fattig man i smutsiga kläder.Genast tar ni hand om den rika mannen och ger honom den bästa platsen i lokalen, medan någon säger till den fattige: ”Du kan stå där borta”, eller ”Sätt dig här på golvet bredvid mig.”Har ni inte helt fel inställning när ni på det här sättet värderar människor efter deras yttre?"

Jag har alltid läst den här bibelversen och bara bläddrat förbi den med tanken "det är klart jag inte skulle göra så!", men har på senare tid insett att, skit också, detta är precis vad jag gjort tidigare... Har det kommit någon ny, ganska snygg tjej i min ålder så har jag genast gått fram och presenterat mig osv. Men har det kommit någon ny som kanske är äldre än mig, eller har sunkiga kläder så har jag lätt tänkt "Äsch, någon annan kan hälsa på honom eller henne så slipper jag." Fy vad jag skämdes när jag insåg vad jag höll på med. Men nu har jag fått både insikt och förlåtelse så nu är det nya tag!


Dagens utmaning:
  1. Utmana dig själv att inte döma andra!
  2. Välkomna och hälsa på nya i kyrkan, OAVSETT hur de ser ut!

 
-Om du har några frågor till mig eller om du vill att jag ska be för något så är det bara att skriva i kommentarsfältet eller maila mig privat! ❤