Suuupa järnet! Eller..?

Igår var jag och lyssnade på Johan Alander/artisten Sober som berättade om sitt tidigare drog- och alkoholmissbruk. Det var väldigt intressant, men samtidigt skrämmande att höra hur illa det kan gå. Han är ju inte många år äldre än mig liksom! Det värsta är ju att jag ser många i min ålder som är på väg åt samma håll som honom.


Här är en låt han har skrivit om sitt liv, sammanfattning av igår typ. Låten Karu Kari är bra också.
Sober - Från dag ett till graven

Jag har ganska nyligen tagit ett beslut att sluta dricka alkohol. Anledningen är att dels att jag inte känner något behov av att dricka, jag kan ha lika roligt utan alkohol, dels att jag vill leva för Gud på alla sätt jag kan. Vad säger Bibeln om alkohol då?

  • Romarbrevet 14:8
    "Se till att era liv tål dagsljuset. Delta inte i vilda fester, drick er inte fulla, lev inte i sexuell lössläppthet  och omoral, strid inte med andra människor och var inte avundsjuka."
  • 1 Timotheosbrevet 5:18
    "Se också till att sköta om din kropp. Drick inte längre bara vatten utan också vin, eftersom du har problem med magen och ofta är sjuk."
  • Efesierbrevet 5:18
    "Drick er inte fulla på alkohol, för det leder till ett vilt och omoraliskt liv. Låt er istället fyllas av Guds Ande."

Ja, det är roligt att dricka och ja, man blir "modigare" av det. Anledningen till det är att alkohol är ett gift som stänger av vissa delar av hjärnan. Någon mer än jag som gjort saker onyktra som ni inte skulle gjort annars? Det tror jag nog. Det är inte en synd att dricka alkohol, men jag kanske gör dumma saker på grund av alkoholen! Jag skulle aldrig medvetet skada en annan människa, men med alkohol i kroppen, vem vet vad som skulle kunna hända? Jag vill leva ett liv som ärar Gud och jag tror knappast jag ärar Honom särskilt mycket när jag är packad. Sprit ger mig ytlig och tillfällig glädje, Jesus ger mig äkta och evig lycka.

Jag gör det också för att vara ett stöd och föredöme för mina vänner. Det är många som dricker "bara för att alla andra gör det", men om det finns andra som inte gör det så kanske de låter bli. Jag säger inte att det inte är roligt att dricka, för det kan det vara, men grejjen är att det inte är värt det! 900000 människor i Sverige har problem med alkohol! Det är ganska många. Jag känner inte att jag vill vara en del av Sveriges överdrivna alkolholkonsumtion.
#1 - - Hanna:

Härlig blogg du har!! Välkommen tillbaka till Uppsala =)

kram

#2 - - Julia Linnea:

Tack så mycket Hanna!:) Vi kommer nog faktiskt ner igen till nyår:D Kram