Morning devotion

  • Matteusevangeliet 6:6 "Nej, när du ber, gå in i din kammare och stäng din dörr och be till din Fader i det fördolda. Då skall din Fader, som ser i det fördolda, belöna dig."
Om det var något riktigt riktigt bra vi fick lära oss på skolan så var det det här med "devotion"- alltså personlig andakt, och vikten med tid med Gud. Vår skol-ledare brukade säga det så bra: "Din personliga relation/intimitet med Gud är viktigare än allt annat, alltid." Jag tror verkligen han hade rätt i det han sa. För jag menar, i Bibeln (Matt 7:22-) berättar Jesus om när människor kommer att stå vid porten till himlen och säga allt det goda de gjort i Jesus namn, men han svarar "Men då skall jag säga dem sanningen: Jag har aldrig känt er. Gå bort ifrån mig, ni laglösa!" Vår personliga relation med Jesus är viktigare än alla goda gärningar vi någonsin kommer att göra! Det är oss, vår tid och kärlek, som Jesus vill ha, inte våra handligar!
 
På skolan så hade vi alltid 50 min varje morgon med "morning devotion" och i början tyckte jag det var jättejobbigt och segt, men sen insåg jag verkligen värdet i att starta sin dag med Gud, i form av något kapitel i Bibeln samt bön! Det förändrar allt och ger dig mycket bättre förutsättningar för din dag! Och det behöver verkligen inte vara 50 min! 5 min bön är mycket bättre än ingenting! Och det är verkligen mycket bättre att göra på morgonen än på kvällen, för då startar du din dag med Gud!
 
Jag har gjort en deal med mig själv, och det är att ta upp Bibeln på morgonen före mobilen. Bara för att markera för mig själv och Gud att han kommer före allting annat på min dag.
 
Så jag vill bara uppmuntra dig, ta tid med Gud på morgonen. Tro mig - det är han värd.