Sit down and listen

  • Psaltaren 37:7 "Var stilla inför Herrenoch vänta på honom..."
Om det är något som vår generation är riktigt dåliga på så är det att sitta och bara vara. Vi avskyr att sitta och vänta eller inte ha något att göra (talar för mig själv åtminstone). Vi tar till och med med mobilen när vi går på toaletten så vi ska slippa sitta görolösa. Jag tror att just detta är vår tids största hot mot kristendomen, att vi är för upptagna. Vi har ofta mycket att göra och när vi inte har det så ser vi till att hålla oss upptagna ändå.
 
I Bibelversen ovan står det om att vara stilla inför Herren och vänta på honom. Gud talar till oss men det är många idag som säger att de nästan aldrig hör Guds röst, jag själv inräknad. Varför hör vi Gud så sällan? Jag skulle säga att det är för att vi inte lyssnar. Vi sätter oss så sällan i stillhet och lyssnar. Vi kanske ber någon gång under dagen, men lyssnar vi till vad Gud har att säga oss? Tar vi oss tid att varva ner och bara sitta och lyssna?
 
Om du vill lära känna Gud, om du vill följa honom, så måste du ta dig denna tid. Det behöver absolut inte vara länge, men sätt telefonen på ljudlös och slå dig ner och vänta på Gud. Fråga honom vad han vill säga dig. Ha tålamod och försök att fokusera på honom.
 

Veckans utmaning:
  • Ta minst 5 minuter per dag då du bara varvar ner och försöker lyssna på Gud. Du kan fråga Gud saker också om saker i ditt liv och din relation till honom eller andra.

Mt. Coolum with Daniel and Janine!
 
From Australia to Norway!
 
Visiting Daniel and Jakob at work outside of Trondheim! Working on my fear of heights...
 
Nidarosdomen cathedral in Trondheim.
 

  • Psalm 37:7 "Be still before the LORD and wait patiently for him..."
Something that our generation is really bad at it is to sit and just be. We hate to sit and wait or to not have anything to do (at least speaking for myselft). We even bring our phone when we go to the bathroom so that we won't have to sit without anything to do. I think that this is the greatest threat to Christianity, that we are too busy. We often have a lot to do and when we don't, we make sure to keep ourselves busy anyway.

The Bible verse above is about being still before the Lord and wait on him. God speaks to us but there are many today who say they almost never hear the voice of God, myself included. Why do we hear God so seldom?I would say that it is because we are not listening. We almost never just sit quietly and listen. We might pray at some point during the day, but do we listen to what God has to say to us? Do we take time to unwind and just sit and listen?

If you want to know God, if you want to follow him, then you have to take this time. It does not have to be long, but put the phone on silent for a moment and sit down and wait on God. Ask him what he wants to say to you. Be patient and try to focus on him.
 

Challenge of the week
  • Take at least 5 minutes per day when you just unwind and try to listen to God. You can also ask God about things in your life and your relationship to him or others.

#1 - - Josephine:

Hej Julia! Jag har nyligen hittat till din blogg och jag är så nyfiken på bibelstudierna ni gjorde i Australien! Jag skulle så gärna vilja läsa ett helt inlägg om hur det var, praktiskt. Vad kostade det, hur bodde man, hur var upplägget, hur länge studerade man, vad tyckte du om studierna, hur förändrades din relation med Gud, ja, allt sådant!

Jag är själv så sugen på att åka på bibelskola i antingen USA eller Australien. Så det vore så fint med lite inspiration :-)

Jättebra blogg!

Svar: Hej Josephine och sorry för extremt sent svar! Jag har haft lite sommarlov hehe. Grejjen med YWAM (Youth With A Mission) är att alla måste börja med en DTS (Discipleship Training School). Jag och Daniel gjorde en Ski & Snowboard DTS på Nya Zealand för 2 år sedan. Den skolan vi gick nu var en så kallad "secondary school" inom YWAM och man måste ha gjort en DTS innan man gör den. SÅ jag tycker ABSOLUT att du ska göra en dts! finns på flera hundra ställen över hela världen och med alla inriktningar man kan önska sig! Upplägget är som sådant att man har 3 månader med lektioner och sedan en 2 månaders "outreach", dvs någon form av missionsresa. Det är fantastiskt bra och alla borde verkligen göra det som har chansen!Det finns som sagt med ALLA möjliga inriktningar och antingen kan du gå in på den här länken och se alla baser på en karta (http://www.ywam.org/map/) eller så kan du bara googla något du är intresserad av + "DTS YWAM", tex "sailing DTS YWAM" eller "dancing DTS" eller "justice DTS" osv. Priset beror helt på vart du gör DTS:en och vad det är för DTS, men räkna med iaf 50'000 (alltså typ 10 lax per månad) vilket är ganska litet med tanke på allt som ingår. Våran DTS kostade lite mer eftersom vi skulle ha liftkort och transport till/från skidbackar osv. Men jag kan ju säga att det var en av de bästa investeringarna vi gjort i vårt liv och man växer oerhört både som person och i sin relation med Gud!

Hoppas jag lyckas svara på några av dina frågor! Maila mig gärna på [email protected] om du vill veta mer så får vi se om jag får till något inlägg ang. ämnet så småningom ;)

Kram Julia Linnea
Julia Linnea

#2 - - Josephine:

Tack för ditt utförliga och vänliga svar!!

Jag befinner mig faktiskt i Australien just nu as we speak. Jag sökte till Sunshine Coast September DTS. Det här är min första vecka och jag känner mig så glad över att vara här. Jag ser så mycket fram emot allt som ligger framför mig!

Kramar
/ Josephine

Svar: Wow! Vad fantastiskt kul! :D :D Hoppas du får en underbar tid och att Gud gör häftiga saker i ditt liv!Kram Julia
Julia Linnea